Návrh kurzu

Vzdělávací technologie

Na začiatku mojich úvah stál nápad vytvoriť kurz, ktorý by zmysluplným spôsobom využíval Instagram. Príde mi lákavé skúmať možnosti nástrojov, ktoré nie sú priamo určené na učenie. 🙂

Zvolenie platformy ďalej formovalo moje zmýšľanie o kurze ako takom. Instagram je totižto:

  • vhodný pre výrazný vizuálny obsah
  • používajú ho vo veľkom tínedžeri
  • využíva hashtagy
  • dá sa na ňom ľahko zdieľať a osloviť široké publikum

Výsledok? Rozhodla som sa vytvoriť kurz, ktorý bude určený pre stredoškolákov, konkrétnejšie pre študentov tretieho ročníka (septimy), ktorí chodia na seminár dejín umenia/estetiky/umenia a kultúry (názov závisí od konkrétneho ŠVP).

Stredoškolský seminár umenia a kultúry

Cieľ

Osvojiť si základné kompetencie umelckého kritika/umenovedca vďaka tomu, že si študent

  • dovolí uvažovať o umení spontánne a autenticky
  • naučí sa vyjadrovať svoj názor ústne i v texte
  • uvedomí si distinkciu subjektívne pôsobenie umenia vs. jeho objektívne formálne vlastnosti
  • naučí sa vyhľadávať a spracovávať zdroje
  • osvojí si princípy kritického myslenia a slušnej diskusie

…a ako bonus

  • sa naučí pracovať s nástrojmi Canva, Tumblr a Instagram, čím rozvinie svoje digitálne kompetencie.
Učebná látka

Kurz by mohol prebiehať v prvej polke školského roka, čiže približne 10-14 týždňov. Jeho náplňou by bolo zoznámenie študentov so slovenským umením posledného storočia (1918-2018) a to trochu netradičným spôsobom. Nešli by sme klasicky chronologicky, po menách a obdobiach, ale východzím bodom by pre nás boli umelecké žánre (zátišie, krajina, portrét, abstrakcia, figurálna kompozícia apod.). Každý zo žánrov by sme preberali na dvoch seminároch.

Umelecké žánre som zvolila preto, aby sa žiaci naučili uvažovať o umení zase trošku inak, v iných súvislostiach. Umenie (a nielen ono) sa vždy nejakým spôsobom rýmuje, nikdy nie je úplne bez vzťahu s minulosťou a budúcnosťou.

Učenie v škole

By sa prispôsobovalo od témy k téme. Bola by som rada, keby bol vždy jeden seminár v triede, s mojím výkladom a voľnou diskusiou so študentmi. Druhý by prebehol vonku, buď na návšteve nejakej výstavy, ateliéru umelca, redakcie časopisu, alebo aj voľnejšie – napr. keby by sme preberali krajinu, mohli by sme ísť o nej diskutovať priamo do prírody. Keďže seminár býva dvojhodinovka (90 min.), čas by nám na to mohol stačiť. Záležalo by samozrejme na záujme a ochote študentov mať takto “akčné” vyučovanie a bolo by vhodné s nimi náplň seminárov priebežne konzultovať.

Učenie doma

By prebiehalo skrz úlohy. Vymyslela som dva typy úloh, ktoré by sa striedali vždy ob týždeň:

  1. post na Instagram + esej na blogu
  2. peer feedback na post spolužiaka + referát na blogu
Úloha 1

Východiskom pre študenta by bola databáza Slovenskej národnej galérie Web umenia. Tento web som vybrala predovšetkým preto, lebo je otvorený a materiál z neho sa môže voľne použiť k ďalšiemu spracovaniu či edukačným účelom (ak by ale žiak našiel iný zdroj, z ktorého by sa dalo podobne bezproblémovo čerpať, bola by som tomu otvorená).

web-umenia.png

Podľa aktuálne preberanej témy (napr. portrét) by mal študent na Webe umenia nájsť jedno ľubovoľné dielo, ktoré ho oslovuje. Nezáleží na tom, od akého je autora, z akého obdobia, či akou technikou je robené – jedinou podmienkou by bolo vybrať si niečo, čo mu príde zaujímavé.

Následne by mal študent vyrobiť instagramový post v Canve (je tam na to veľa šablón). Umiestniť naň fotku diela, meno autora, názov diela, rok vzniku a hlavne – kratučkú vetu, ktorá bude vystihovať jeho “raw” postoj k dielu. Proste nič učené, extrémne premyslené, vykonštruované, tak aby sa to páčilo učiteľke – len to, čo mu prvé napadlo, čo mu príde výstižné, čo si myslí. Mohlo by to vyzerať nejako takto:

môj kurz návrhy

Posty by sa uverejňovali na spoločný instagramový účet. Jednak preto, aby si nikto nemusel zakladať účet, keď nechce, a tiež preto, že cieľom tejto aktivity je vytvoriť unikátnu online zbierku slovenského umenia, ktorej kurátormi by boli stredoškoláci.

Doplňujúcimi hashtagmi by mohli byť #slovakart #studentsaboutart #myopinion. Mojím zbožným prianím by bolo, keby sa účet “chytil” a sledoval by ho aj niekto mimo školu, prípadne ak by to študentov zaujalo na toľko, že by chceli niektoré posty reblogovať na svojich osobných Instagramoch.

Svoj výber by mal študent na záver krátko odôvodniť na svojom blogu, ktorý si pre účely kurzu vytvorí. Povedzme na 2-3 odstavce. Ako platformu by som vybrala Tumblr, keďže je veľmi jednoduchý a intuitívny na používanie.

Táto úloha by mala povzbudiť študenta k vyjadreniu svojho názoru bez obáv, či je to, čo si myslí “správne” alebo “nesprávne”. Mal by cítiť, že sa môže vyjadriť úplne voľne a slobodne, podľa seba.

Úloha 2

V nasledujúcom týždni by žiaci udeľovali krátky peer feedback na instaposty a minieseje svojich spolužiakov.

Okrem toho, by mali za úlohu dostať sa od formulovania estetického postoja (čo je vzdelávacím cieľom úlohy 1) k formálnej analýze umeleckého diela. Dielo vybrané spolužiakom (ktorého hodnotili v rámci peer feedbacku) by sa mali pokúsiť analyzovať z hľadiska nejakej špecifickej kategórie – napr. farba, výtvarná technika, emócia, umelecká skupina/smer… Na svoj blog by mali postnúť krátky referát, v ktorom by analyzovali dielo z hľadiska vybranej kategórie (napr. Luise Laca Terena z hľadiska netradičného farebného kontrastu sivej a červenej).

Páčilo by sa mi, ak by žiaci túto úlohu uchopili kreatívne – netrvám na textovom výstupe, mohla by to byť aj audionahrávka (napr. rozhovor s nejakou zainteresovanou osobou – maliarom, kritikom, spisovateľom), ručný či digitálny obrázok, video…

Prvá úloha žiakov cvičí na rolu umeleckého kritika, druhá skôr na úlohu umenovedca. Obe role sú však úzko prepojené a vyžadujú podobné kompetencie.

Hodnotenie

Hodnotenie by si udeľovali spolužiaci navzájom pomocou peer feedbacku, ale aj ja by som im k blogovým príspevkom postovala krátky komentár. Snažila by som sa v ňom vyzdvihnúť, čo sa podarilo a skúsiť žiaka smerovať k ďalšiemu rozvoju.

Keďže by kurz prebiehal na strednej škole, asi by som svoju triedu musela v závere zhodnotiť aj známkou. Tá by mohla byť znížená napríklad v prípade, že by neboli odovzdané všetky úlohy načas. Ale najradšej by som bola, ak by som nemusela hodnotiť od 1 do 5, ale skôr len absolvoval/neabsolvoval. V umení prísne formatívne hodnotenie veľmi nedáva zmysel. 🙂


Na titulke: Viktória Šoltisová – Fabrica Britannica II. (2009)

2 thoughts on “Návrh kurzu

  1. Milá Anni,
    skvělý návrh. Za prvé – bylo by báječné Instagram skutečně vyzkoušet, třeba na menším rozsahu, než je semestrální kurz – uvidíme, jaké možnosti se nám objeví. Za druhé, doporučuji úkol ještě trochu dotáhnout (můžeme se někdy pobavit) a publikovat na rvp.cz jako inspiraci pro učitele. Krom toho, že mohou být nějací učitelé vděční za nápad jak umění mladým lidem příblížit, můžete za tyto články dostat i honorář.

    Děkuji
    HT

    Páči sa mi

  2. Ahoj Anko,

    máš to krásně zpracované a Tvůj nápad se mi velmi líbí. V tomto semestru jsem se dokonce už o podobné možnosti využití Instagramu doslechl, nicméně Tvůj návrh je daleko komplexnější a více pracuje s volností a kreativitou žáků.

    Každopádně na Tebe mám jeden dotaz, protože jsem úplně nepochopil Tvůj druhý úkol. Jakým způsobem si představuješ peerFeedback na umělecké dílo s jednou fotkou? -> co budou komentovat? rozložení textu přes dílo, vybrané dílo nebo snad tu větu, která má být pocitovým vyjádřením autora příspěvku na dílo? (nedává mi to moc smysl).

    Vyjádřil bych pak ještě obavu o to, že žáci na střední škole by mohli sklouznout k zesměšňování a shazování. Na druhou stranu, jednalo by se o seminář, který si studenti vybírají dle svých preferencí, takže by to mohli brát vážně.

    Moc děkuji za toto zpracování, bylo to inspirativní a pokud Ti to nevadí, ukázal bych to pár studentům magisterského studia galerijní pedagogiky, mohlo by se jim to líbit, mám dojem že někteří se ve svých hodinách výtvarné výchovy pokusili s Instagramem už pracovat.

    Super práce!
    Děkuji.

    Tomáš.

    Páči sa mi

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s