Spoločne o testoch a úlohách

Vzdělávací technologie

Úlohy

4

Pre môj modul Digitálne portfólio a pedagogické teórie som vymyslela tri úlohy, pričom každá z nich by mala testovať niečo iné a je k nej navrhnutý aj iný výstup.

V prvej úlohe je mojím cieľom zistiť, či študenti prečítali zadané články o pedagogických teóriach a či jednotlivým konceptom porozumeli. Dokázať by to mali krátkym textom, v ktorom zhrnú 1 výhodu a 1 nevýhodu každej z teórií (behaviorizmus, kognitivizmus, konektivizmus, konštruktivizmus).

Nemalo by im to zabrať príliš veľa času, predpokladám, že čítanie článkov a napísanie textíku by im mohlo trvať tak 1,5 – 2 hodiny. Na opravovanie by to už mohlo byť o niečo náročnejšie, s každým textom by som mohla stráviť aj polhodinu, čo by pri počte napr. 20 študentov zabralo 10 hodín.

Úlohu by som hodnotila ja ako učiteľ. Splnená by bola tá, ktorá uvádza 1 výhodu a 1 nevýhodu ku každej teórii, nesplnená úloha taká, ktorá by toto neuvádzala, alebo by nebola odovzdaná vôbec. Ak by bola odovzdaná neskoro, študent by musel urobiť niečo naviac (napr. pridať ešte po jednej výhode/nevýhode ku každej teórii).

4

Druhá úloha je od začiatku koncipovaná ako dobrovoľná a je určená pre tých, ktorých by bavilo sa nad témou zamyslieť v súvislosti so svojou minulosťou. Cieľom je upriamiť pozornosť študenta na to, že pedagogické teórie majú náväznosť na prax a učitelia podľa nich (viac či menej vedome) skutočne učia a veľmi pravdepodobne učili aj ich.

Svoju spomienku na stretnutie s niektorým z prístupov môže študent odovzdať vo forme textu – krátkej eseje, alebo ešte lepšie formou audionahrávky, čo som uviedla aj ako tip v zadaní úlohy. Myslím, že audio by sa mohlo hodiť výborne, keďže mi skutočne nejde o nejaké učené rozprávanie, ale o autentickú spomienku študenta, čo hovorené slovo dokáže dobre zachytiť. Pridanou hodnotou tejto úlohy by mohlo byť vyskúšanie si práce s audiom a privykanie si na svoj vlastný hlas, čo je vždy nejakým spôsobom výzva.

Časová náročnosť tejto úlohy záleží od toho, ako veľmi sa v tom chce študent “povŕtať”. Môže to byť pár minút, ale kľudne aj hodina. Keďže je úloha dobrovoľná, nijak zvlášť by nepodliehala hodnoteniu. Možno by som k nej pridala krátky slovný komentár, alebo by som ho ideálne posunula do diskusie naživo (ak by to nebol čisto online kurz). Rozlišovať splnenú a nesplnenú úlohu teda v tomto prípade veľmi nemá zmysel.

4

Túto úlohu som už od začiatku považovala za ťažiskovú pre celý modul. Cieľom je, aby v nej študenti urobili aplikáciu teoretických poznatkov (pedagogických teórií) na konkrétny príklad (digitálne portfólio). Opäť som zvolila inú formu výstupu – tentokrát infografiku, aby neboli všetky výstupy len textové, čo môže byť niekedy trochu nuda.

Študenti majú za úlohu zamyslieť sa nad tým, ku ktorej z teórii digitálne portfólio ako vyučovacia metóda najlepšie pasuje, a to pomocou škálovania – 1 najvhodnejšia, 4 najmenej vhodná teória. Jednotku očakávam pri konektivizme alebo v konštruktivizme, na štvrtom mieste by mohol skončiť behaviorizmus. Avšak som otvorená v podstate akémukoľvek poradiu, ak bude zmysluplne podložené argumentmi.

Časová náročnosť tejto úlohy závisí od toho, ako veľmi sa bude chcieť študent pohrať s grafikou. Ak mu stačí niečo basic, údaje do infografiky nahodí za hodinku, ak bude mať vyššie nároky, môže to zabrať aj pár hodín. Z pozície učiteľa je tento typ úlohy, myslím si, veľmi výhodný. “Prečítať si” jednu infografiku a skontrolovať, či je na nej všetko, čo má byť, môže zabrať kľudne len 5 minút.

Úlohu by som opäť hodnotila ja ako učiteľ. Splnená úloha by musela obsahovať škálovanie podložené argumentmi a byť vo forme infografiky. Na konkrétnom grafickom prevedení by som veľmi nebazírovala, ide mi iba o to, aby si to študent vyskúšal, nemusí to byť profi grafický výstup. Netrvám ani na “správnom” poradí teórií v rámci škály, na čom trvám sú hlavne zmysluplné argumenty. Nesplnená úloha by bola hlavne tá, ktorá by neobsahovala argumenty, alebo by nebola spracovaná v inforgrafike.

Všetky tri úlohy by mali tvoriť akýsi “dramatický oblúk” – od teórie, cez osobnú skúsenosť (prax), až po aplikáciu. Od textu, cez audionahrávku, k infografike.

Na čo sme prišli s Kikou a Klárou?

S dievčatami sme sa zhodli na tom, že tri úlohy sú proste veľa – aj pre žiaka, aj pre učiteľa. Osobne bolo pre mňa veľmi prínosné, že ma Klára upozornila na to, že nemám premýšľať len nad tým, či to zaberie veľa času študentovi, ale aj nad tým, ako dlho to budem opravovať ja. Navyknutá na rolu študentky som tú učiteľskú celkom upozadila a vlastne som sa pri tvorbe úloh nad ňou vôbec nezamýšľala.

Zadanie sa dievčatám aj mne zdajú v poriadku a zrozumiteľné, upravila som teda len to, že aj prvá úloha, ktorá bola pôvodne povinná, je dobrovoľná.

Testy

V svojom module som uviedla anketu a nie test, takže pre súhrnný test k našim trom modulom (blended learning, převrácená třída, digitální portfolio) som vymýšľala úplne nové otázky.

Keďže Kika aj Klára nerady robia v Moodle, zvolili sme si ako nástroj Google Forms. Ja osobne mám Google Forms rada a ešte nikdy som v nich nerobila kvíz, preto som sa tejto novej skúsenosti celkom potešila.

screenshot_20181128-152206_chrome.jpg

Prvú otázku som spracovala formou “krátka odpoveď” a mala by jednak testovať, či študent počúval podcast (sú v ňom spomenuté 4 typy nástrojov), a zároveň ho prinútiť dohľadať si ešte viac informácií na internete (minimálne na jeden nástroj ešte musí prísť sám).

screenshot_20181128-152238_chrome.jpg

Druhá otázka kombinuje znalosti, ktoré by mal mať študent o digitálnom portfóliu a tiež o pedagogických teóriách. Môže vybrať viac možností (správne sú 4), takže sa jedná o otázku typu multiple choice. Táto úloha má organicky prepojiť dve učebné látky zahrnuté v module, takže hlavne testuje, či dokáže študent získané poznatky syntetizovať a používať.

screenshot_20181128-152245_chrome.jpg

Posledná otázka je zo všetkých asi najjednoduchšia, pretože sa dá ľahko dohľadať v tabuľke v jednom z článkov, ktorý mali študenti naštudovať. (To však bude vedieť len ten, kto články čítal 😉 )Formu som zvolila opäť inú (tzv. začiarkavaciu mriežku) a v tejto úlohe je správna vždy len jedna z možností.

Celé znenie nášho testu nájdeš tu.

2 thoughts on “Spoločne o testoch a úlohách

  1. Ke společným úkolům (všem stejný komentář):
    v rámci času jste se s tím popasovaly opravdu parádně. Pokud bychom to chtěly ještě trochu posunout, v testíku občas tlačíte studenty k odpovědi, se kterou ale nemusí souhlasit (jedna a dva a například). G form je moc pěkně udělaný, oceňuji různé druhy otázek. Subjektivní poznatek, který pro vás může být cenný: nevím, zda to jde změnit v nastavení, ale otevřené otázky se vyhodnotí jako špatně zodpovězené. Tudíž mám nemilý pocit, že mám půl testu špatně. :)))

    K dílčím úkolům: jdete na to moc dobře Anni! Je vidět, že velmi přemýšlíte nad tím, co se činností student učí, jak bude sám přemýšlet. Zajímavé je, že úkoly (1 a 2) směřujete do formálnějších kategorií. Zde bych se asi ptala, zda-li je skutečně cílem, aby studenti např. teorie seřazovali.

    Pokud budete chtít, můžeme něco dále rozebrat na kolokviu, či nějaké budoucí konzultaci 🙂

    Skvělá práce, díky!

    Páči sa mi

  2. Ahoj Anno!

    Přijde mi originální k vypracování testu použít Google Forms, nikdy mě to popravdě nenapadlo a přitom je to dobrý nástroj. 🙂 Takže jste mi zase trochu rozšířili obzory! Otázky v testu jsou dobře zvolené, jen si nejsem úplně jistá uzavřeností otázky číslo 2. Asi mám prostě hodně ráda otevřené otázky, ale zrovna tady by se dlo krásně zjistit, jak si studenti pamatují a co jsou schopni napsat z hlavy.
    Jinak úkoly jsou velmi dobré, zadání zajímavá, kombinují nově nabyté znalosti i vlastní uvažování, což oceňuji. 🙂 Jediné, kde bych měla trochu strach s plněním je právě ten nepovinný úkol. Vím, že to pro průchod kurzem asi není to nejpodstatnější, ale myslím si, že spousta studentů se na to vykašle, protože se jim nebude chtít dělat “práce navíc”, když to není povinné. Mluvím z vlastní zkušenosti. 🙂
    V konečném výsledku bych řekla, že se jedná o velmi zdařile připravené úkoly. Jen tak dál! 🙂

    Páči sa mi

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s