Virtuálny učiteľ (esej)

Vzdělávací technologie

Pri slove virtuálny učiteľ trochu váham – chápem tento pojem správne? Jedná sa o človeka z mäsa a kostí, alebo o virtuálnu projekciu, simuláciu či umelú inteligenciu? Čím viac som brázdila internet a pokúšala som sa prísť na to, čo vlastne tento pojem označuje, tým viac si myslím, že vlastne všetko z vyššie zmieneného. 🙂

Virtuálny učiteľ je vlastne niekto, s kým sa učím celkom bežne a prirodzene. Je to Michal Černý a Hanka Tulinská, ktorý mi robia online podporu v Google Classroom a na webe edtechu. Sú to moji učitelia z ekonomickej fakulty, ktorých prednášky sledujem pomocou live streamu v kresle v kaviarni. Sú to ľudia z celého sveta, ktorých sledujem na Crash Course, TedEd a v iných edukačných videách na Youtube.

Virtuálni učitelia sú mi teda užitoční už dnes. Kam to posunúť ďalej? Ako by ma to bavilo inak?

Za skvelé považujem, že táto forma vyučovania mi umožňuje spojiť sa a čerpať vedomosti od ľudí, ktorí môžu žiť úplne kdekoľvek na svete. Čo tak učiť sa jazyky od native speakerov, priamo z pohodlia domova? Pred dvomi rokmi som bola na štúdijnom pobyte v Peru, a nič nezlepšilo moju španielčinu (po takmer 10 rokoch štúdia v SR a ČR) tak, ako rozhovory s Peruáncami.

A čo takí youtubers, ktorí robia cestovateľské vlogy? Čo keby ich okrem vášnivých cestovateľov robili aj učitelia geografie, dejepisu, občianskej náuky či biológie? Viem si predstaviť parádne videá, kľudne live stream alebo len záznamy, kde by ma odborník, povedzme na antiku, sprevádzal napríkald po Grécku. Ukazoval mi pamiatky, prírodu, kultúrne zvyklosti a ľudí.

Išlo by to však posunúť ešte o kúsok ďalej. TedEd Michaela Bodekaera (vlastne jedného z mojich virtuálnych učiteľov 😉 ) Reimagining education ma celkom nalákal na učenie sa pomocou virtuálnej prehliadky laboratória (ale takisto by to mohlo byť napríklad archeologické nálezisko či tmavá komora pre fotografov). Wow, učiť sa takto na strednej o vede?! Možno by som študovala niečo úplne iné. “Ohmatať” si nejakým spôsoboch technológie alebo iné veci, ku ktorým sa z dobrých dôvodov nedostanem v reálnom prostredí (sú nebezpečné, drahé, veľmi ďaleko), má podľa mňa veľmi vysokú vzdelávaciu hodnotu.

Čo by som sa naopak od virtuálneho učiteľa nechcela učiť? Poviem to takto – nechcela by som sa od neho učiť všetko. Bežná živá interakcia je pre mňa vzácnou pridanou hodnotou, ktorú si na prezenčnom spôsobe vyučovania veľmi vážim a pochvaľujem. Dobrý medziľudský vzťah sa dá dosiahnuť aj v online prostredí, ale je to problematické pri veľkých skupinách či v prípade, keď vyučovanie neprebieha v reálnom čase. Pre mňa je teda ideálnym stavom mix týchto prístupov, pričom som toho názoru, že nezáleží až tak veľmi na tom, či je učiteľ online alebo offline. Rozhodujúce je, či učí kvalitne, primerane a záleží mu na tom, aby sme boli obaja spokojní a učili sa. 🙂

Na záver by som chcela ešte vyzdvihnúť, že unikátnym pozitívom je podľa mňa to, že virtuálny učiteľ dokáže priniesť svoje vedomosti do rôznych kútov sveta – aj do tých najodľahlejších a najmenej rozvinutých, že môže mať obrovský dosah, a tiež, že povolanie virtuálneho učiteľa dokáže zapojiť na trhu práce aj mnohé znevýhodnené skupiny obyvateľov (napr. dôchodcov, matky na materskej, zdravotne postihnuté osoby apod.).

One thought on “Virtuálny učiteľ (esej)

  1. Dobrý den,
    přemýšlím nad diferencí mezi jsoucnem a interakcí. Jsem virtuální nebo je virtuální pouze naše interakce? Jinak je to pěkně napsáno. Myslím, že by si promyšlení té lidské unikátní interakce ale zasloužilo hlubší úvahu. V čem spočívá? Co by ji mohlo podpořit? Má VR v tomto ohledu nějaký potenciál?

    Páči sa mi

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s