Chatbot vo vyučovaní

Vzdělávací technologie

Pokec s chatbotom

Konverzovať som skúsila hneď s dvomi chatbotmi – s CleverBot a s Mitsuku. Som rada, že som vyskúšala dvoch chatbotov, lebo každý z nich vo mne vyvolal úplne iný dojem.

CleverBot na mňa pôsobil ako zábavný nástroj, avšak s veľa viditeľnými chybami. Často mi pokladal otázky úplne mimo kontextu a jeho odpovede nie vždy korešpondovali s tým, na čo som sa pýtala. Jednoducho, Turingovým testom by u mňa neprešiel. Zaujímavým momentom však bolo, keď mi CleverBot niekoľkokrát zopakoval, že nemám pocity (“You don’t have feelings.”), na čo som mu odpovedala, že je trochu drzý (“You’re sassy, you know?”). CleverBot mi v tomto momente pekne ukázal, akým spôsobom sa učí – začal sa ma vypytovať na význam slova “sassy”, ktoré predtým evidentne nepoznal, aby ho dokázal v ďalších konverzáciách správne použiť.

cleverbot

Rozhovor s Mitsuku bol pre mňa oveľa reálnejší, miestami možno trochu desivý. Trvalo mi dosť dlho, pokým som ju na niečom nachytala. Páčilo sa mi, že na rozdiel od CleverBota mi netvrdila, že je “human” a nepokladala mi otázky mimo kontextu – vlastne sa ma ani veľmi nič nevypytovala. Jej odpovede boli veľmi inteligentné a v niektorých momentoch ľudsky zraniteľné – keď niečo nevedela, vedela to priznať, a občas tiež povedala niečo, čo mi prišlo inšpiratívne. Z konverzácie som odchádzala so zmiešanými pocitmi – nadšená, prekvapená, ale aj ostražitá.

mitsuku.png

Chatbot vo vyučovaní

Keď som sa zamýšľala nad tým, ako by sa dal podobný chatbot využiť vo vyučovaní, spomenula som si na aplikáciu Slovenskej národnej galérie, ktorú vyvinula k tohtoročnej výstave Filla-Fulla. Jedná sa konkrétne o Filla Fulla Chat, ktorý je voľne dostupný na internete. Simuluje rozhovor cez messanger s maliarmi Ľudovítom Fullom a Emilom Fillom. Reč, ktorá je štylizovaná do doby, v ktorej autori žili a tvorili, je prekladaná fotkami z ich života, alebo reprodukciami ich obrazov. Užívateľ nemá v kladení otázok celkom voľnú ruku – volí si vždy z dvoch odpovedí, ktorými môže konverzáciu posúvať smerom, ktorý ho viac zaujíma.

Podobný typ aplikácie by sa podľa mňa dal poľahky využiť vo vyučovaní. Či už by v chate predstavoval nejakú osobnosť, alebo nejaké historické obdobie, umelecký štýl, filozofický smer. Najvhodnejšie by boli osobnosti/témy, ktoré sa dajú ilustrovať multimediálnym obsahom – hudobníci, maliari, historické obdobia po vynáleze fotoaparátu apod. V takomto výklade učebnej látky vidím prínos predovšetkým v schopnosti zasadiť ju do širšieho kontextu – historického, spoločenského, kultúrneho či osobného. Využitie multimediálneho obsahu (text, obrázky, video, audio) by mohlo v žiakovi zanechať komplexný a bohatý dojem. Téma by sa tak mohla stať pre žiaka “ľudskejšou”, bližšou, zrozumiteľnejšou. Koniec koncov, dnešní študenti trávia väčšinu svojich dní chatovaním, preco ho neozvláštniť aj vzdelávacím presahom? 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s