Webinár o kráse

Vzdělávací technologie

Absolvovala som bakalárske štúdium estetiky a počas neho som sa často stretávala s otázkou, “čo to študuješ, to ťa tam učia, že čo je krása?” Vždy ma fascinovalo, že môj odbor nikoho nenechával chladným a každý mal na to nejaký názor. Bavilo ma zisťovať, aké predstavy majú ľudia o estetike, prípadne o kráse a umení. No a takéto debaty môžu byť podľa mňa aj veľmi edukačné! 🙂

Veľa ľudí má zažité estetika = krása. Málokto ale vie, že krása je len jedna z mnohých vecí, ktoré estetika skúma a v súčasnosti už ani zďaleka nie tak intenzívne, ako kedysi. Každopádne práve krása sa mi zdá ako dobrá vstupná brána do estetiky a tiež ako vhodná téma pre webinár, keďže každý má na ňu nejaký názor, má s ňou nejaký kontakt a osobnú skúsenosť.

Záujem o krásu je človeku prirodzený, čo však väčšine chýba je hlbšia znalosť o teóriách krásy, o rôznych spôsoboch ako na ňu nazerať. To je rozhodne škoda, obzvlášť keď napríklad pomocou webináru by sa to dalo jednoducho zmeniť. 🙂

Prebiehalo by to približne takto:

  1. Najprv by som krátko predstavila seba a tému webinára – “Krása”. Uviedla by som, že budeme o kráse uvažovať najprv laicky, a potom v kontexte estetiky ako filozofickej disciplíny.
  2. Na obrazovke by sa žiakom ukázal biely list, do ktorého by mohli písať.
  3. Na úvod by mali odpovedať na jednoduchú otázku “Čo je podľa teba krásne?”. Vyzvala by som ich, aby napísali prvú vec, ktorá im príde na myseľ – či už to bude vec, osoba, abstraktný koncept, čokoľvek – hlavne aby príliš nešpekulovali a nesnažili sa prísť na “tú správnu odpoveď, ktorú chce učiteľka počuť” . Svoju odpoveď by mali zapísať na zdieľaný list.
  4. Ďalej by mali svoju odpoveď doplniť odpoveďou na otázku “prečo je to podľa teba krásne?”.
  5. Od tohto úvodného aktivizačného cvičenia (“zahriatia”) by sme sa posunuli k úvahám nad niekoľkými problémami, ktoré by som podľa potreby vysvetľovala na estetických teóriách: Aké typy vecí považujeme za krásne? (živé, neživé, fyzické, abstraktné, príodné, umelé); Je krása objektívna, alebo subjektívna?; Čo objektívne na kráse oceňujeme?; Čo subjektívne na kráse oceňujeme?; Hovoríme vždy naozaj o kráse? Čo pojmy ako dobro, príjemnosť, vznešenosť, rozkošnosť, sympatickosť?
  6. Ku každému z okruhov by som si pripravila len jednoduchý slide s otázkou, aby sa žiaci vedeli orientovať v tom, o čom práve hovorím.
  7. Počas celého webinára by boli vyzývaní k tomu, aby sa aktívne pýtali a vyjadrovali v četovacom okienku, pričom vždy, keď by tam niečo napísali, mali by stlačiť funkciu “zdvihnúť ruku”, aby ma upozornili na svoju správu. Čet by som často kontrolovala, chcela by som, aby bol webinár “šitý na mieru” žiakom a nie len exhibíciou mojich vedomostí.
  8. Na záver by som vyzvala žiakov, aby mi v ankete napísali 1-3 nové veci/argumenty/poznatky, ktoré si z webinára odniesli.

Cieľom webinára by nebolo odučiť akúsi “estetika 1.0” lekciu, ale vôbec upozorniť na možnosti a zaujímavosti pojmu, ktorý má každý z nás aktívne vo svojej slovnej zásobe a často ho používa. Mojou snahou by bolo inšpirovať študentov k tomu, aby nad krásou a jej podobami aktívne premýšľali, nebrali ju ako “samozrejmý” pojem, a naučili sa svoje estetické súdy nielen predniesť, ale aj zdôvodniť.

Na záverečnom slide, alebo v e-maily po webinári, by som im priložila tipy na zdroje, ku ktorým by mohli siahnuť, ak by ich táto téma zaujala:


Inštrukcie pre administrátora:

  • v predstihu vyskúšať, či všetko funguje – mikrofón, kamera, či majú žiaci k dospozícii funkčný link
  • priebežne kontrolovať čet a ak by sa v ňom objavila otázka/poznámka technického tipu, riešiť ju hneď
  • upozorniť ma, ak by som príliš dlho rečnila a kopili by sa mi v čete otázky

Na titulke Marlene Dumas | Jule-die Vrou (1985)

Zdroj: https://www.saatchigallery.com/artists/artpages/dumas_jule_die_vrou.htm

One thought on “Webinár o kráse

  1. Líbí se mi moc způsob zapojení studentů do výuky, využití různých možností webináře, co jsme si ukazovali na přednášce i postupné přistupování k tématu. Pokyny pro administrátora jsou komplexní a srozumitelné. 🙂

    Páči sa mi

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s